فلزیاب ومدارات محرمانه

این وبلاگ صرفا برای اشنایی با انواع مختلف فلزیابها نحوه کار کرد ,اپراتوری میباشد.

فلزیاب ومدارات محرمانه

این وبلاگ صرفا برای اشنایی با انواع مختلف فلزیابها نحوه کار کرد ,اپراتوری میباشد.

پروگرامر و دیباگر PICKit2 Clone

پروگرامر و دیباگر PICKit2 Clone

PICKit2 نام پروگرامر و دیباگری است که میکروچیپ برای میکروکنترلرهای PIC طراحی کرده است. پروگرامر و دیباگری که در اینجا قرار داده شده است، مشابه PICKit2 است. به عبارت دیگر این پروگرامر و دیباگر کاملا همانند ورژن اصلی آن است؛ با این تفاوت که PCB آن اندکی متفاوت بوده و نیز برخی از کاربردهای ورژن اصلی (به جهت کاهش هزینه ساخت) حذف شده است.

توسط PICKit2 شما قادر هستید که تقریبا تمامی میکروکنترلرهای PIC را پروگرام کنید. و البته همانطور که گفته شد؛ با PICKit2 نیز می توانید برنامه خود را دیباگ بکنید.

البته PICKit2 یک دیباگر کامل نیست و تمامی میکروکنتلرهای PIC را پشتیبانی نمی کند؛ اما اکثر میکروکنترلرهای جدید را پشتیبانی می کند.

PICKit2 را می توانید توسط برنامه اختصاصی آن استفاده کرده و یا آن را با MPLAB استفاده کنید.

 همچنین PCB مدار به صورت یک PCB یک لایه طراحی شده است تا هر چه بیشتر هزینه را کاهش دهد. PCB مدار که در پروتئوس طراحی شده است، به صورت شکل زیر است:

PICKit2 Clone PCB

 همانطور که دیده می شود، در مدار چاپی یک سوکت ZIF نیز تعبیه شده است که می توان توسط آن روی میکروکنترلرهای 8، 14، 18، 20، 28 و 40 پین برنامه ریزی کرد.

برای برنامه ریزی میکروکنترلر بایستی آن را مطابق با شکل های کنار سوکت، روی سوکت ZIF قرار داده و جامپر J1 را مطابق با تعداد پین های میکروکنترلر تغییر دهید.

برای میکروکنترلرهای 8، 14، 18 و 20 پین؛ بایستی پین های 1 و 2 از جامپر J1 را به هم وصل کرد.

و برای میکروکنترلرهای 28 و 40 پین؛ بایستی پین های 2 و 3 از جامپر J1 را به هم وصل کرد.

اگر به دیتا شیت برخی از میکروکنترلرهای PIC نگاهی کرده باشید، حتما دیده اید که برخی از میکروکنترلرهای PIC با ولتاژ 3.3 ولت کار می کنند (مثل خانواده های PIC18FJ و یا PIC24FJ ویا DSPIC33F). اگر برای پروگرام کردن این میکروکنترلرها از 5 ولت استفاده کنید، میکروکنترلر آسیب می بیند. برای همین منظور در PICKit2 موضوع ولتاژ کاری میکروکنترلر مد نظر قرار گرفته شده است.

توسط جامپر J10 می توان ولتاژ کاری میکروکنترلر در حال برنامه ریزی را برای PICKit2 مشخص کرد. اگر پین های 1 و 2 از جامپر J10 به هم وصل باشند، پروگرامر از 3.3 ولت برای پروگرام کردن استفاده می کند.

و اگر پین های 2 و 3 از جامپر J10 به هم وصل شده باشند، پروگرامر از 5 ولت برای پروگرام کردن استفاده می کند.

سوکت ICSP:

حتما در مورد برنامه ریز میکروکنترلرها در مدار شنیده اید. برای پروگرام کردن میکروکنترلرها حتما نیاز نیست که میکرو را داخل سوکت قرار داده و پروگرام کنید؛ بلکه می توانید میکروکنترلر خود را همانطور که در مدار قرار دارد پروگرام کنید.

به پروگرام کردن میکروکنترلر داخل مدار (ICSP (In Circuit Serial Programming می گویند.

برای برنامه ریزی میکروکنترلرهای PIC در داخل مدار فقط به 3 پین نیاز است. این پین ها به ترتیب PGD، PGC و MCLR نام دارند. البته زمین پروگرامر و مدار هم بایستی یکی باشد.

به منظور پروگرام کردن میکروکنترلر در داخل مدار سوکت J2 تعبیه شده است. برای استفاده از این سوکت کافی است که پین DTA از سوکت J2 را به PGD میکروکنترلر مقصد و پین CLK از سوکت J2 را به PGC و پین VPP را به MCLR میکروکنترلر مقصد وصل کنید.

البته حتما باید GND سوکت J2 را نیز به GND مدار مقصد وصل کنید.

چگونگی ساخت PICKit2 Clone:

برای ساخت PICKit2 clone، ابتدا بایستی PCB مدار را ساخته و قطعات را مونتاژ کنید. اگر توجه کرده باشید، در مدار پروگرامر یک میکروکنترلر PIC18F2550 هم وجود دارد. برای اینکه بتوانید از PICKit2 استفاده کنید، بایستی ابتدا توسط یک پروگرامر دیگر فیل HEX زیر را در میکروکنترلر پروگرامر کنید. توجه داشته باشید که تنظیمات Configuration Word را تغییر ندهید و فقط فایل HEX را پروگرام کنید..

نرم افزار PICKit2

نرم افزار PICKit2 را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

 دانلود نرم افزار PICKit2 

 توجه داشته باشید که برای نصب نرم افزار PICKit2 بایستی Net FrameWork2. را روی سیستم خود نصب داشته باشید. 

 عکس از PICKit2 Clone ساخته شده :

برای مشاهده در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک نمایید.

اینم نمونه ای که من ساختم خیلی هم راضیم البته با کمی ویرایش تو مدار چاپیش:

برای دانلود تمامی فایلها جهت ساخت این پروگرامر بر روی عبارت زیر کلیک کنید:

DOWNLOAD

 پسورد: www.elec-telec.blogfa.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.